Sunday, April 22, 2007

# 108

Människor som bär glasögon och tar av sig dessa ser ut som människor som precis tagit av sig glasögonen. Jag har funderat lite på vad detta beror på. Om man har linser och tar av sig dem får man inte det där pliriga, mullvadiga uttrycket i ansiktet, inte alls samma effekt liksom. Inte heller om man tar av sig solglasögonen.

Lingan har haft linser hur länge som helst, men skaffade precis nya glasögon och har börjat använda dom istället. Hon har haft dem i några veckor nu och när hon tar av sig dem får hon exakt det där "hej, jag har egentligen glasögon, men jag har tagit av mig dem"-uttrycket. Varför blir det så? Hon hade ju inte det ansiktsuttrycket när hon hade linser. Märkligt.

Jag ska till herr optikern och beställa glasögon nästa vecka tänkte jag. Jag kommer förmodligen ändå använda linser för det mesta, men känns bra att ha och ger en möjlighet att skaffa sig ett lite småintelektuellt utseende snabbt och lätt. Men jag funderar på om det finns någon särskild sorts glasögon man borde skaffa för att slippa jag-har-precis-tagit-av-mig-glasögonen-looken? Någon som vet?

Andra bloggar om: glasögon

5 comments:

Vanja said...

Till detta krävs det GIVETVIS en illustration! :)

Mattias said...

åh, vad fint, hihi. :D

Anonymous said...

Det är en kurs alla som köper glasögon måste gå. Den är gratis men man får inte ut sina glasögon om man inte får godkänt.

Anonymous said...

Ok, det var du som skrev den här underbara texten. Jag blir så glad när jag ser att det är fler som noterar till "synes" vardagliga saker. Men det är ju lite sjukt att det är så. En gammal chef jag hade såg ut som någon helt annan när han tog av sig glasögonen, förvriden liksom. Fan, vad kul!

Mattias said...

ja det är märkligt. man ser liksom yrvaken ut, nästan lite svullen. skumt.