Tuesday, March 6, 2007

# 43

Om man är homgejj och av hankön får man inte lämna blod. Det har jag vetat hur länge som helst. Vad jag inte kan begripa är att de här bögarna som visserligen står upp för något bra och orkar ryta till inte lämnar ändå? När jag har lämnat blod har jag alltid bara blivit så jävla irriterad av de där frågorna:

"Har du promiskuösa gossehora haft en stor afrikansk porrfilmneger i stjärten på vägen hit?"

"Har du din gamla pundare skjutit några sköna tunga droger med rostiga smitthärdar till infekterade kanyler tillsammans med de hallickar och torskar som bekostar ditt fattiga livs patetiska beroenden på sistone?"

Det har väl inte dom med att göra? Man får väl ändå hoppas att dom hade testat allt blod de får in ganska grundligt även om man inte kryssat i allt på lappfanskapet? Nu var det ju ett tag sen jag lämnade blod, men om jag känner för att göra det igen så ljuger jag glatt vidare. Sluta bomba mig med frågor, bara stick mig och ge mig min t-shirt. Det är JAG som är the good guy, tack så mycket.

Andra bloggar om: blodgivning, bögar, förlegade lagar

6 comments:

Anonymous said...

hej mattias.

Tricket är att om du nyligen blivit smittad syns det inte när de testar ditt blod på blodgivningscentralen!!!!!!!!!!!!

Mkt oroväckande att du inte fått info om detta du som är blodgivare! Därav de konstiga frågorna de ställer och reglerna som utesluter folk med ett högre riskbeteende. Hiv smittar tex mkt lättare via analsex än vid annat sexuellt umgänge, därav restriktionen.

Personligen tycker jag man ska avstå från att lämna blod om man utövar analsex el har sex med annan person som ofta har analsex, oavsett om man är homo el hetero. (finns ju även en del hetero som har analsex numera, menar jag..) Det är möjligtvis där diskrimineringen ligger; i formuleringen män som har sex med män, när det kort o gott borde va, riskbeteendet analsex som det fokuseras på.

Om du själv tillhör riskgruppen kanske du ska ta en funderare på om du ska fortsätta med blodgivandet. `Too bad när du eg bara vill göra en god sak... men så ligger det till.
alles gut.
/L

Mattias said...

jag skämtar, överdriver och ironiserar. jag inser mycket väl att vem som än tar den i bajjan har ett visst ansvar oavsett om det är en man eller kvinna - det man får hoppas på är att ingen går direkt från ett stadigt gangbang i hissen in till mottagningen, non?

grejen är att du fyller ju fortfarande bara i uppgifter på ett papper. det är inte svårt att kryssa som man vill. jag hör så jävla inte till riskgruppen så du kan dricka mitt blod som dracula om du känner för det - be safe, be good.

Vanja said...

och jag förstår inte varför homopersoner skulle vara en större riskgrupp än övriga faktiskt... viruset sprids väl inte MER via anus än via vanliga personalingången? Eller har jag missat nåt?

Måste gå å byta ut mitt blod snart apropå det.

Anonymous said...

Jo, viruset sprids faktiskt lättare via anus, Vanja. Dock är det ju ändå fel att utesluta homosar pga deras riskbeteende. Jag vet väldigt många straighta som idkar analsex och alla bögar gjör det ju inte. (Vissa har inte ens sex även om man erbjuder dem ett hett webcam-nummer)

Mattias said...

vanja - ibland måste man ha nytt fräscht blod alltså. funderar på om det inte är dags för mig att fylla på snart också. :)

terry - du är så skön när du skriver "idkar". sånt gör mig mycket mer upphetsad än att se dig i ett webcamnummer, haha. ;)

Vanja said...

hm... Terry, det var intressant! Det visste jag inte. Men jag tänker ändå på hur det kan komma sig att homosar oftare skulle bära på HIV än andra? Rent teoretiskt alltså. Jag menar, bara för att man är homo så betyder ju inte det att man byter partner stup i kvarten och har analsex mer än andra... eller? Viruset måste ju ändå komma någonstans ifrån innan man kan sprida det vidare...

Med vänliga hälsningar från Årsta Däck :)