Tuesday, July 28, 2009

# 742 - Ganguro kawaii!!!111^^

Läste på Aftonbladetbloggen Mode etc. att det gamla japanska subkulturella fenomenet ganguro till slut kommit till Sverige. Här kallas anhängarna tydligen Partille-Johnny. Aldrig hört talas om förut.

*googla*

Hmm, jag är sist ute i verkligheten uppenbarligen. Alltså - det klart jag inte kunnat undgå att upptäcka att ungjävlarna blir allt fulare, men jag trodde att det hade med regeringen Reinfeldt att göra och har liksom inte fäst någon uppmärksamhet vid det. Mannen som blev trött skrev om det här i april och det var tydligen gammalt redan då. I Stockholm kallas Partille-Johnnysarna för Täbbs (that is straight outta Täby) och på Facebook finns en massa grupper tillägnade fenomenet. Expressen har gjort en liten guide för hur man lättast blir en PJ (sic) och även lyckats hitta två totalt smakbefriade herrar att intervjua.


Uppe: Ganguro
Nere: Partille-Johnny

Enligt Mode etc. ska man kleta in ansiktet med brunkäm i smått befängda mängder, täcka läpparna med idiominsalva samt smörja in håret med fett av olika slag. Äckligt - javisst, men känns ändå ganska gjort om ej i såhär extrem utsträckning.


Det riktigt underliga är ändå att Partille-Johnnysar surrar fast sina byxor runt vaderna med hjälp av hårband. Varför då liksom? Det passar liksom inte in någonstans i hela den här brat gone manga-dealen. Är det för att de ska kunna komma undan riktigt snabbt på cykel ifall någon får syn på dom och slår larm? Risken finns ju att folk blir livrädda när dom drar omkring i gäng sådär...

Andra bloggar om: , , , , ,

2 comments:

Fröken Katt said...

HAHhahahaha, "slår larm". så jävla bra. shit alltså, de är verkligen vidriga. jag fick som en slags ilning i magen när jag såg bilden på pojkvarianterna, en ilning av obehag. usch.

Mattias said...

alltså, jag var på fullt allvar inte medveten om det här fenomenet. jag har ju sett att det finns såna här morotsfärgade troll såklart, men jag har alltid tänkt att de är överambitiösa brats liksom.

har dom nån sorts agenda? är de politiska? lyssnar de på nån speciell musik (typ smurfhits)? eller försöker dom bara snöra av blodtillförseln till fötterna om de plötsligt skulle bli tvungna att amputera?