Friday, July 11, 2008

# 488


Jaha. Stadigt placerad i psykluren som så många gånger tidigare. Här är det väl inget särskilt som förändrats, men det hade jag å andra sidan heller inte förväntat mig. Det enda som håller mig vid mina sinnes fulla bruk är att jag numera vet att det inte är för evigt.

Igår var Francois hemma hos oss och åt middag (taco fiesta - goodie) och berättade att han skulle på arbetintervju på Kafé Marmelad vid Mariaplan. Jag har verkligen haft min beskärda del av kaféanställningar med allt vad det kan innebära av svartjobb, otrygghet och despotiska chefer utan alltför mycket mellan öronen. Senaste gången var på Engelen, där jag jobbade helgnätter för 40 spänn i timmen och insåg att det första som förutsätts för att man ska kunna vara kaféägare är en dygnet runt pågående psykos. (Jag kan för övrigt inte servera glass på ett övertygande sätt, jag är en värdelös människa).

Lika jävligt blev jag lite avundsjuk på Francois. Hur mysigt låter det inte att traska iväg sin rumpa genom Majorna, landa på ett av de mysigare kaféerna i stan, baka lite kaka, göra lite baguetter, servera lite kaffe, torka lite bord? Alltså jag menar jämfört med att försmäkta i tanthelvetet på jorden.

Det första jag gjorde när jag kom hit i morse var att ringa madame la patronne och förklara att jag behöver tjänstledigt från tjugofemte augusti för studier (snudd på sexuell upphetsning). Efter detta vill hon ha mig som timvikarie (en mäktig titel vars innehavare har förmågan att säga nej till arbetspass). Jag är alltså officiellt home free och skulle faktiskt kunna söka ett kaféjobb on the side.

Ljuset i tunneln strålar mig verkligen i ögonen - trots att semestern är slut och jag inte har en enda dag kvar att ta ut är jag hur pepp som helst. Jens har pröjsat sin sista hyra i Gårdsten och allt blir billigt och sambolicious. Det blir visserligen inget Way Out West för mig i år, men kanske en liten Londonresa istället. Om inte nåt går åt helvete snart kommer jag tappa tron på Murphy.

Andra bloggar om: arbete, studier, kafé, timvikariat, ljuset i tunneln

No comments: