Monday, April 21, 2008

# 421

Imorgon stänger akutintaget för vuxna på Östra sjukhuset - vårdstrejken är igång. Detta på grund av att Sveriges kommuner och landsting vägrar gå med på sköterskornas lönekrav. Min man (som ju onekligen är lite mer av en brinnande kämpe än jag, heh) länkade för ett tag sedan till löneupproret 2008 - skriv på tycker jag. Jag stöder definitivt sjuksköterskornas krav på vettigare löner. Man kan vara hur idealistisk som helst och lida av ett vanvettigt empatiöverskott (hur skulle man annars överhuvudtaget palla att jobba som sköterska?), men ingen ska behöva dra på sig stora skulder och jobba aschlet av sig utan att få betalt för det.

Men - fyfan vad grisigt det kommer bli på jobbet framöver. Det kommer ringa nåt helt vanvettigt. Och är det nåt jag verkligen inte brinner för så är det fan växeln på Östra, det är ju en sak som är säker. Jag är visserligen ledig imorgon, men på tisdag är jag stadigt parkerad 16 timmar av 24 möjliga... Här informerar Aftonbladet lite löst om hur man kan komma att drabbas av strejken. Bor du i Göteborg kan du kolla här för ytterligare information om du planerat att bli sjuk de närmaste dagarna. INNAN DU RINGER MIG! Jag kan inte nog poängtera detta. Det finns inget som bryter ner en så totalt som att behöva upprepa samma information i tio timmar och vården behöver knappast ytterligare en patient att ta hand om i nuläget, non?

Jag kan tillägga att kirurgipatienter slussas vidare från Östras akut till Sahlgrenska och medicinpatienter till Mölndal med Jumbolans (vanliga dödliga kallar det buss) och för ortopediska problem vänder man sig (som vanligt) till Mölndals akutintag.

Be en liten bön (alternativt ta till vapen) för konfliktens snabba lösning.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: